Wyjazd z naszym pupilem.

Wyjazd z psem/ kotem za granicę

Każdy z nas czeka na wymarzony urlop, chcąc zabrać na niego naszego pupila warto sprawdzić jakie dokumenty są wymagane w kraju do którego się udajemy. To że my nie musimy posiadać paszportu wcale nie oznacza że nie potrzebuje go nas pies czy kot. Dobrze zadbać o to odpowiednio wcześnie żeby niewielkie zaniedbanie nie zepsuło nam wakacji.

Wyjazd do krajów Unii Europejskiej

W większości krajów zjednoczonej Europy obowiązują  jednolite przepisy i wymagania dotyczące podróżowania  ze zwierzętami towarzyszącymi. Oto niektóre z zasad obowiązujących prawie na całym świecie.

*Zwierzak musi być oznakowany za pomocą mikroczipa

Mikroczip  to specjalne urządzenie wielkości ziarenka ryżu wszczepiane zwierzęciu przez lekarza weterynarii. Kapsuła implantowana jest w lewą stronę szyi lub w skórę między łopatkami. Zabieg jest błyskawiczny i właściwie bezbolesny dla psa/kota Czip zaprogramowany jest losowo 15-cyfrowym kodem, który można odczytać za pomocą specjalnego czytnika. Takie oznakowanie można wykonać w większości gabinetów weterynaryjnych w Polsce. Po chipowaniu warto zadbać o zarejestrowanie danych naszych i zwierzaka w bazie danych, ponieważ będzie to pomocne przy identyfikacji znalezionego pupila.

*Obowiązkowe i zalecane szczepienia psów i kotów

Podstawą jest szczepienie przeciwko wściekliźnie, ponieważ jest ono wymagane przez każe państwo. Iniekcja taka musi być wykonana na zwierzęciu już oznakowanym mikroczipem (tutaj bardzo ważna jest kolejność – najpierw czip, potem szczepienie!) oraz starszym niż 3 miesiące.

Psy i koty młodsze niż 12 tygodni nie mogą wyjeżdżać za granicę, chyba że za specjalną zgodą organów państwa do którego się udają. W przypadku zwierząt szczepionych po raz pierwszy w życiu lub gdy przerwa pomiędzy szczepieniami była dłuższa niż 365 dni, szczepienie nabiera ważności po 21 dniach. W przypadku zabiegów kolejnych (które według prawa polskiego należy wykonywać u psów raz do roku) szczepienie nabiera ważności w dniu wykonania. Inne szczepienia nie zawsze są obowiązkowe, jednak warto je wykonać.

*Paszport dla psa/kota

Każdy pies/kot wyjeżdżający za granicę naszego kraju musi posiadać paszport, nawet jeśli takim obowiązkiem nie jest objęty jego właściciel.

Dokument ten wystawiany jest przez lekarza weterynarii i ważny jest przez całe życie zwierzaka.

*Dodatkowe wymagania- dot. niektórych krajów.

W Irlandii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i na Malcie wymagane jest dodatkowe zaświadczenie o profilaktyce przeciwtasiemcowej. Odrobaczenie specjalnym preparatem działającym przeciw Echinococcus multiocularis (tasiemiec bąblowcowy) musi być wykonane w okresie nie dłuższym niż 120 godzin, ale nie krótszym niż 12 godzin przed datą podróży. Profilaktyka przeciwkleszczowa jest w tych krajach wysoce wymagana.

Aktualne świadectwo zdrowia

Wystawione przez lekarza weterynarii nie wcześniej niż 24 godziny przed przekroczeniem granicy, poświadcza odpowiedni do podróży stan zdrowia pupila.

Inne ważne informacje o podróżach ze zwierzętami

Zazwyczaj wymagane jest, by zwierzę przekraczało granicę w obecności prawnego właściciela, ponieważ to jego dane wpisane są do pet passportu. W niektórych krajach takich jak Szwajcaria, czy Cypr jest zakaz wwożenia psów z kopiowanymi uszami/ogonami, usuniętymi pazurami lub strunami głosowymi.

Wyjazd poza UE

Poza granicami Unii, paszport nie jest  wiążącym dokumentem i należy liczyć się z koniecznością wykonania dodatkowych badań. W większości państw (na przykład w USA) pies/kot musi być zaszczepiony co najmniej 30 dni przed datą planowanego wjazdu do kraju. Należy też postarać się u swojego lekarza weterynarii o wydanie wywozowego orzeczenia lekarsko-weterynaryjnego. Wydawane jest ono po badaniu klinicznym zwierzęcia i niestwierdzeniu żadnych nieprawidłowości oraz sprawdzeniu aktualności szczepienia przeciwko wściekliźnie. Taki dokument ważny jest tylko 48 godzin. Posiadając to orzeczenie można postarać się uzyskać główny „certyfikat wywozowy”, który wydaje Powiatowy Lekarz Weterynarii – ten ważny jest 10 dni.

Najbardziej skomplikowany okazuje się być wyjazd psa/kota do Australii, ponieważ kraj ten jest zupełnie wolny od wścieklizny.

Oprócz wymienionych wcześniej dokumentów trzeba liczyć się z tym, że podróż z Polski do Australii jest dwuetapowa.

Na co zwrócić uwagę wyjeżdżając z psem/kotem za granicę?

Ze względu na zróżnicowane wymagania w przypadku dalszych i egzotycznych podróży, każdorazowo należy sprawdzić aktualne wytyczne danego kraju w kwestii wwożenia zwierząt.

Informacje takie dostępne są w ambasadach lub na ich witrynach internetowych.

Godziny przyjęć
Pn. – Pt.:
Sobota:
Niedziela:
Dane kontaktowe
508-055-614
gabinetgolden@interia.pl
Czarna 141,
37-125 Czarna k. Łańcuta

Copyright by Golden 2016. All rights reserved.