Szczeniak i co dalej

Szczeniak i co dalej?
Nabywając szczeniaka, trzeba się zastanowić jakie ma potrzeby i jak należy je zaspokajać.
Ważna jest profilaktyka czyli ” Lepiej zapobiegać, niż leczyć”.
Odrobaczanie
Aż 80% nowo narodzonych szczeniąt jest zarażonych glistami. Dlatego tak ważne jest systematyczne odrobaczanie psa, począwszy od szczeniaka. Pierwsze odrobaczanie należy przeprowadzić już w 2 tygodniu, następnie powtórzyć w 4, 8 i 12 tygodniu życia. Dorosłe psy odrobaczamy co kwartał, minimalnie 2 razy w roku.
Szczepienia
Szczeniak dostaje pierwszą dawkę szczepionki już w 6 tygodniu życia, następne w 9 oraz 12 tygodniu. Są to szczepienia przeciwko chorobom zakaźnym takim jak : nosówka, parwowiroza, zakaźne zapalenie wątroby i inne. Szczepienie przeciwko wściekliźnie powinno być wykonane po ukończeniu 3 miesiąca. Wymienione szczepienia powtarza się co roku, ale w schemacie: 1 kompleksowe szczepienie na rok.
Karmienie
Czym karmić? Obecnie sklepy proponują olbrzymią różnorodność karm dla szczeniaków, od tzw. starterów po karmy typu puppy. Karma powinna buć dostosowana do gabarytów szczeniaka. Może to być karma sucha lub mokra, z pomienięciem jednak karm najtańszych, które mogą wyrządzić szkody w organizmie młodego zwierzęcia. Z tzw. „domowego menu” szczeniakowi można podawać : twaróg np. z marchewką lub makaronem, mięso dobrego gatunku ( drób, cielęcina), gotowane jajko ale nie częściej niż 1 raz w tygodniu. Unikajmy natomiast wątroby, fasoli, kapusty, mleka.
Częstotliwość karmienia. Do 3 miesiąca piesek powinien być karmiony 3-4 razy dziennie, później liczbę posiłków należy zmniejszyć do 2-3, a po ukończeniu przez psa roku można go karmić 1 raz dziennie. Podawany pokarm ( koniecznie w misce) powinen być wystawiony przez określony czas np, przez godzinę , następnie należy go zabrać nawet jeśli pies niewiele zjadł.

Ochrona przed pchłami i kleszczami
W przypadku bardzo małych szczeniaków ( ponieżej 1 kg) pole działania jest ograniczone, gdyż eliminując posożyty, można zaszkodzić pieskom. Pchły mogą występować u psów przez cały rok! Najbardziej dokuczają gdy jest ciepło i wilgotno. Przed tymi uciążliwymi pasożytami można szczeniaka zabezpieczyć specjalnym pudrem, obrożą, kropelkami wylewanymi bezpośrednio na skórę lub tabletkami podawanymi doustnie. Najlepiej kupować te specyfiki w gabinetach weterynaryjnych, gdyż tylko tam znajdziemy środki zawierające substancję czynna i leczniczą zwalczającą te pasożyty. Środki dostępne w supermarketach i sklepach zoologicznych tylko odstraszają owady i nie są tak skuteczne jak te zakupione w lecznicach.

Podsumowanie:
Najlepiej szczeniaka kupić w wieku 6-7 tygodni. Nigdy wcześniej. W wieku 7 tygodni u psów rozpoczyna się okres socjalizacji z człowiekiem. Psiak przyzwyczaja się wówczas do obcowania w człowiekamiem
Kupując psa nie kupujmy kota w worku!!!! Upewnijmy się że zwierzę jest wesołe, zdrowe i posiada książeczkę zdrowia z wpisanymi przez lekarza odrobaczeniami i szczepieniami.

Godziny przyjęć
Pn. – Pt.:
Sobota:
Niedziela:
Dane kontaktowe
Alarmowy 508-055-614
17 226-23-29
604-306-924
gabinetgolden@interia.pl
Czarna 141,
37-125 Czarna k. Łańcuta

Copyright by Golden 2016. All rights reserved.